Powrót
микрозайм на картуоформить заявку онлайн на потребительский кредит

Tworzywa sztuczne. Cała prawda (cz. 1)

opakowania kosmetyki tworzywa sztuczne kartony

Tworzywa sztuczne jako opakowania to temat, który często poruszacie w kontaktach z nami. Dla nas również jest bardzo ważny, a nad opakowaniami, które będą jeszcze bardziej ekologiczne, pracujemy od bardzo dawna. Jest to jednak długa droga. Dlatego chcę Wam dzisiaj trochę bardziej przybliżyć problem opakowań, zwłaszcza właśnie tych z tworzyw sztucznych. Skupię się, oczywiście, na branży kosmetycznej i na Resibo.

Kosmetyczni śmiecą najmniej

Zacznijmy od tego, że przemysł kosmetyczny nie jest tym, który wprowadza na polski rynek największą liczbę opakowań z tworzyw sztucznych. Niezależnie od surowca, opakowania kosmetyków stanowią jedynie 5% wszystkich pojawiających się na rynku odpadów opakowaniowych. Większość opakowań wprowadzają na rynek głównie branże spożywcza, w tym napojowa, oraz chemiczna.

Co więcej, plastik i tworzywa sztuczne to zaledwie 26% opakowań wprowadzonych na rynek przez branżę kosmetyczną. Najwięcej jest wśród nich papieru i tektury (39%), a trzecie z kolei jest, o dziwo!, drewno (24%). Dalej szkło – 6%, aluminium – 3%, stal – 1% i pozostałe odpady – 1%.

wykres odpady kosmetyczne w odpadach

Ile kosmetycznych odpadów w naszych koszach?

Jeśli chodzi o te 26% opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych, to w przypadku naszej branży jest to 70 tys. ton rocznie, przy czym do konsumenta trafia 50 tys. ton. Uwaga! jest to zaledwie 7% całkowitej masy opakowań plastikowych w gospodarstwach domowych. Oczywiście, rozumiem wagę problemu odpadów z tworzyw sztucznych jako globalny problem, ale prawda jest taka, że producenci kosmetyków mają w tym niewielki udział, a co więcej – z obserwacji i rozmów z naszą zaprzyjaźnioną konkurencją mam wrażenie, że ze wszystkich branż nam najbardziej zależy na tym, żeby i ten odsetek zmniejszyć do absolutnego minimum.

wykres odpady opakowaniowe w branży kosmetycznej

Tworzywa sztuczne i ich zalety

Dlaczego branża kosmetyczna (i przemysł w ogóle) stosuje tworzywa sztuczne? Najczęściej jest to polietylen – PE (92% wszystkich tworzyw sztucznych), a ponadto polipropylen (PP) i politereftalan etylenu (PET). Co by o nim nie mówić, plastik ma naprawdę duże zalety. Stosujemy go ze względu na to, że ma właściwości, które pozwalają na zachowanie pełnej kompatybilności masy produktu z opakowaniem (kosmetyk nie rozwarstwia się i nie reaguje z opakowaniem), zapewniają ochronę barierową, są lekkie, trwałe i poprawiają komfort użytkowania. Są to więc opakowania uniwersalne do zastosowania w różnych kategoriach produktów.

Wielka kariera plastiku

Nie ma się co oszukiwać – światowa, niepohamowana wręcz kariera plastiku wynika właśnie z tych jego właściwości, o których napisałam wyżej, jak też z atrakcyjnej ceny. Dlatego trudno jest w ogóle mówić o całkowitym jego wyeliminowaniu. Na pewno jednak trzeba jak najwięcej rozmawiać o problemach z jego recyklingiem, które w Polsce są bardzo duże. Dlaczego? Ze względu na wysokie koszty jego powtórnego przetworzenia. Czy zwróciliście uwagę na to, że wśród opakowań napojów, jak np. woda mineralna, dominują pewne kolory? Przezroczysty niebieski, zielony i biały. Wynika to z faktu, że w Polsce tylko transparentny PET jest poddawany recyklingowi. PET kolorowy ma w naszym kraju bardzo ograniczone możliwości powtórnego przetworzenia. Jeśli chodzi o PE, czyli najpopularniejsze w kosmetyce opakowania z tworzyw sztucznych, oraz PP, to ich recykling zależy od rodzaju opakowań. Jest jednak bardzo ograniczony.

Tworzywa sztuczne: co dalej?

Czy to wszystko oznacza, że powinniśmy się poddać i nie robić nic? Na pewno nie. W kolejnej części tego artykułu pokażę Wam alternatywy, wśród których są również takie, które i my stopniowo wprowadzamy do naszej oferty. Podobnie jak plastik, każda z nich ma swoje wady i zalety, więc decyzja, w którą iść stronę, jest naprawdę bardzo trudna i ma wiele wątków, nad którymi od miesięcy debatujemy w naszym biurze. Najważniejsze, żeby nie zaniechać zmian i powoli je wprowadzać, bo przecież wszyscy wiemy, że każda wielka podróż zaczyna się od małego kroku.

Cdn.

Przeczytaj także:

Ewelina

Ewelina

Ewelina Kwit-Betlej, twórca marki Resibo Resibo to moja odpowiedź na… moje własne potrzeby. Postanowiłam stworzyć własną markę kosmetyczną. Naturalną, od początku do końca ekologiczną, spełniającą oczekiwania nie tylko moje, ale też – jestem o tym przekonana – najbardziej wymagających klientek. I oto jest – moja własna kreacja… Bo życie JEST przygodą.